Röjning av kyrkvägen i april 2018

Alf Svahn vid medaljutdelningen vid årsmötet den 21 februari 2018 vid Marthabo.

Vid årsmötet den 21 februari 2018 vid Marthabo utdelades Hembygdsförbundets medalj i silver med diplom till Alf Svahn för hans förtjänstfulla och långa insats för Kvevlax Hembygdsförening. Alf verkade bl.a. som ordförande från 1980 till 2016 och har varit en aktiv insamlare av föremål till vårt muséum. Han har också medverkat vid många bokutgivningar.

Dörrprojektet vid sockenmagasinet

Uppgraderingen sockenmagasinet/museet har nu nått skedet då den nya dörren på östra sidan monteras. Fotograerna är tagna torsdag och fredag v. 42.

Kim Hjortman sågar upp dörröppningen under stor koncentration.

Hasse Rönnqvist justerar ribborna ovanför dörren. Dörrkarmen är monterad. Till höger syns baksidan av den nya dörren som Gustav Rönnqvist tillverkat.

Dörrens smidda gångjärn monteras samtidigt som dörren justeras till sin optimala plats.

Dörren är monterad och fungerar perfekt liksom också låset och den specialtillverkade nyckeln. Följande etapp är att tillverka och montera en triangel ovanför dörren, likadan som på framsidan. Därefter står trappan med tillhörande räck i tur.

Föreningens 40 års jubileumsfest söndagen den 30 september 2018

Festen inleddes med kae och samvaro med möjlighet att bekanta sig med föreningens fotoalbum, ett bildspel med Kvevlaxbilder samt vår hemsida. Programmet fortsatte sedan med välkomsttal av föreningens ordförande Ulla-Maj Salin, Kvevlax sångkör under Simon Granlunds ledning framförde sånger med anknytning till hembygden. Festtalet hölls av professor emeritus Anna-Lena Östern f. Knip. Deklamation av Margareta Hjortman, Sven-Erik Kjellman berättade om Edvard Berts. Allsången leddes av Yngve Svarvar vid pianot. Antalet deltagare på festen uppskattades till ca 105 personer, "budgeten" överskreds med 50%!

Gästerna togs emot av Johannes och Ulla-Maj.

Pojkarna från Bondis, Johannes och Daniel Hjortman, med sina fruar Maj-Britt och Margareta. Alla fyra kom till festen i folkdräkter.

Före programmet bjöds gästerna på kae och gräddkaka.

Publiken sjunger aktivt med i allsången i lite varierande grad.

Anna-Lena Östern höll festtal om ortnamn i Kvevlaxbygden, Ulla-Maj har lite tekniska problem med mikrofonen.

Publiken deltog aktivt i festtalet under ledning av Anna-Lena.

Den nöjda och glada sångkören avtackades med en blombukett.

Glada ickor efter festen, Maj-Britt Herrgård och Margareta Hjortman.

Utfärdsdag tisdagen 10 juli till Solkorset och Pålsariback.

Till Solkorset kommer man längs de markerade stigarna på kartan. En tydlig stig fram till korset går från nya skidspåret som får sin början vid sportplan. Solkorsets (eller kompassrosen) ligger på hällmark längs gamla skidspåret öster om en backe som kallas "St:Moritz" efter den berömda skidorten.

Råröset (femstenarör) vid "Pålsari backa". Rån har fungerat ända från 1400-talet som gräns mellan Veikars och Kvevlax byar. Till platsen kommer man via skogsbilvägen från Majorna. Röset ligger i södra rån mellan det kalhuggna skiftet och storskogen.

Utfärdsdag den 4 maj till Mälsor,

Den förstärkta styrelsen hade en utfärdsdag den 4 maj till Mälsor, egentligen Mälsorfjärden och Lillmälsor. Under eftermiddagen besöktes olycksplatsen där ett militärflyg störtade den 25 januari 1958 och två personer omkom. Promenaden förlängdes till "Mälsorstorsteinin" där vi kunde anteckna vårt historiska besök i gästboken.

Rester av flygplanet syns i förgrunden på fotografiet.

Den förstärkta styrelsen uppställda för fotografering.