Fokker typ C.X,
Det finländska flygvapnet köpte fyra Fokker C.X -flygplan år 1936 från Fokkers fabrik i Nederländerna. Den finländska flygplanstillverkaren, Valtion lentokonetehdas, byggde därtill 35 flygplan på licens mellan åren 1938 och 1942. Flygplanen användes både under vinter- och fortsättningskriget i olika spaningsförband ända till år 1944 då snabbare flygplan ersatte C.X-utrustningen.
Sju flygplan överlevde kriget och de togs successivt ur bruk. Det allra sista flygplanet, FK-111, havererade i Mälsor den 25 januari 1958. Besättningsmännen (fänrikarna Aimo Allinen och Antti Kukkonen) omkom vid krashen.
Data: Längd 9,20 m, Spännvidd 12,00 m, Höjd 3,3 m, Vingyta 31,7 m²
Tomvikt1 550 kg, Max. startvikt 2900 kg
Motor Bristol Pegasus XII luftkyld 9-cylindrig stjärnmotor, 835 hk
Max. hastighet 356 km/h, Räckvidd 900 km, Max. flyghöjd 8000 m

Mälsor 1958

Den 25 januari 1958 störtade ett militärplan av typ Fokker C.X i Mälsor. De båda piloterna omkom omedelbart.  På en sten intill finns det rester av planet samlade i en hög liksom en minnesplakett.

Det var snötjocka som orsakade olyckan och ändade de båda piloternas liv när de var på väg från Oulunsalo till Vasa. Samtidigt blev olyckan också slutet för Fokker C.X:s era inom det finländska försvaret, den maskin som störtade i Mälsor var den sista av sitt slag i bruk i Finland. Platsen är numera tillgänglig via Mälsorleden som börjar vid Hagnäs-Mälsor vägen, se kartan! Bo Beijar har anlagt och upprätthåller leden.

Flygolycksplatsen finns invid Mälsorleden som startar från Hagnäs-Mälsorvägen 71. Hagnäs-Mälsorvägen börjar från riksväg 8 vid Rönnviken ca 3,5 från Kvevlax centrum.